Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.08.2021 18:20 - ЕДНА ЕВРОПЕЙКА В СОФИЯ
Автор: rosiela Категория: Изкуство   
Прочетен: 2064 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 21.08.2021 18:29

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Както си бях по къси панталонки, тениска и две пазарски чанти, излязла да посвърша неотложните неща днес в късния следобед, на улицата ме спря една много възпитана, елегантна, стройна изрусена жена някъде около 75 години, с дълга черна рокля с цепки и златиста роза отпред на гърдите, извезана върху роклята,, френско червило на устните, скъп парфюм , чехли и малка чантичка - видимо чуждестранна стока и златни бижута навсякъде, но не натрапливо и прекалено.
Жената се извини няколко пъти и притеснено ме попита дали знам една стара кръчма " Сивият кон" на улица " Нишка", макар да се съмнявала толкова млада жена да я помни от време оно.
Аз на момента прецених, че тя е свалила с окомера едно двайсет години от възрастта ми и реших да не я разубеждавам. Младея си, какво да й отнемам илюзията. 63 явно са й се видели 43 години.
Усмихнах се, казах, че я знам, но едва ли още я има, защото старата улица " Нишка" по социалистическо време се казваше " Найчо Цанов", а сега е бизнес - булевард " Тодор Александров" и много имоти са отчуждени, застроени с нови бизнес сгради и от нея може да няма и помен.
Жената се разприказва - видяла кръчмата в Гугъл и два дни обикаля района я търси по спомен. .
- Споменът трябва да е доста стар, защото улица " Нишка" като наименование беше до 9 септември 1944 година. Впоследствие кръчмата не я бутнаха за метрото, както стана с доста къщи, но вече може и да я няма.
Окуражена, разбрала, че я гледам с добри очи, русата дама ми сподели, че е заминала със семейството си извън България като дете, тя наименованието " Найчо Цанов" даже и не знаеше, но в тази кръчма имала много хубави спомени, тук се запознала с мъжа си, оженили се, от години били в Мадрид, той починал вече, но синът, снахата, внуците, всички били там. Много добре били, доста имоти разпродали, но си оставила един апартамент, за да се връща в него в София. Макар да искала да остане за постоянно, имала си и доходи, синът не давал в тези смутни времена и ето на, сега, преди да замине отново за Испания, решила пак да отиде до " Сивия кон" и да се сбогува.
Вървяхме заедно, за да я упътя и аз й казах, че тази кръчма от години беше затворена, вече сградата може да я няма, нищо че е отбелязана в Гугъл, но аз ще й покажа максимално лесно как да я намери.
Хората наистина ме изумяваха понякога и аз не се сдържах да я попитам:
- Сигурно спомените трябва да са били прекрасни, та елегантна дама като вас да я търси след толкова години?
- Да. Няма други като тях, въпреки много добрия живот, който съм водила. Няма и такива приятели, каквито имаше тук на младини. Като съм идвала в София след 1989 година.
- А ако е съборена сградата, тогава?
- Ще погледам мястото, на което е стояла и ще си тръгна.
Стана ми много симпатична от самото начало, но след тези думи...Какво да кажа. Направо ме трогна издълбоко.
После я посъветвах да се прибере рано, за да не я споходят братята роми или мигранти и да се прости с бижутата, че и с тоалета си. Тя се сепна , явно не е предполагала такива варианти. Аз пак наблегнах, че сега има доста престъпници в столицата и много да внимава как, къде и по кое време ходи. Тя разбра и започна отново сърдечно да ми благодари за предупреждението.
Като я упътих накрая съвсем ясно накъде да върви, бяхме недалече от " Сивия кон", аз й пожелах здраве и късмет, а тя изсипа куп благословии, трогната, че е намерила добър човек, който да я разбере и да й помогне.
Очевидно беше, че е питала и други, но не са й обърнали внимание.
Разделихме се с добро. Не знам защо, имах усещането, че я изпращам да търси Йовковата бяла лястовица от разказа " По жицата". Запазена, стилна и хубава на вид, модерна от глава до пети, жената си боледуваше вътрешно по България и имаше очевидна нужда да види " Сивия кон", за да се посъвземе.
Живот!


21 август 2021г., София
Росица КОПУКОВА

В Мадрид да живееш, " Сивият кон" да ти е на сърце.


image













































Гласувай:
4



1. missana - Така е, Роси, носталгията е нещо страшно. http://nationallibrary.bg/wp/wp-content/uploads/2016/12/bgpp_t2.pdf
21.08.2021 19:52
Една паница леща ще ти се види по-мила от печен фазан. Чудесен материал си написала.

П.П. Покрай Найчо Цанов ми припомни и за моя прадядо /по майчина линия/ Алекси Филипов - виден юрист, завършил право в Одеса. Те са били близки приятели с Найчо Цанов - и двамата са депутати и са издавали съвместно в продължение на 9 години политическия вестник "Народен лист" /В продължение на 9 години от 1894 година нататък Найчо Цанов и Алекси Филипов започват издаването на политическия вестник „Народен лист“ - вж.

http://focus-radio/%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D1%80%D1%8A%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%B2%D0%B0-%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BD-%D0%B0%D1%80%D1%85%D0%B8%D0%B2-%D0%B2-7/

http://nationallibrary/wp/wp-content/uploads/2016/12/bgpp_t2.pdf
линкът най-горе

В един от томовете на Алеко Константинов е съхранена кореспонденцията между тримата, защото са били приятели.
цитирай
2. rosiela - Младене, самата истина е. А за твоя род не знаех и благодаря много.
21.08.2021 19:59
missana написа:
Една паница леща ще ти се види по-мила от печен фазан. Чудесен материал си написала.

П.П. Покрай Найчо Цанов ми припомни и за моя прадядо /по майчина линия/ Алекси Филипов - виден юрист, завършил право в Одеса. Те са били близки приятели с Найчо Цанов - и двамата са депутати и са издавали съвместно в продължение на 9 години политическия вестник "Народен лист" /В продължение на 9 години от 1894 година нататък Найчо Цанов и Алекси Филипов започват издаването на политическия вестник „Народен лист“ - вж.

http://focus-radio/%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D1%80%D1%8A%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%B2%D0%B0-%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BD-%D0%B0%D1%80%D1%85%D0%B8%D0%B2-%D0%B2-7/

В един от томовете на Алеко Константинов е съхранена кореспонденцията между тримата, защото са били приятели.

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: rosiela
Категория: Поезия
Прочетен: 6604789
Постинги: 5040
Коментари: 23940
Гласове: 9773
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031